Stäng

Logga in

Ja tack till nyhetsbrev

Kontakta mig

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig så snart vi kan.

Kontaktformulär
Skickar

Hur ansöker jag om personlig assistans?

När du bestämt dig för att ansöka om personlig assistans med vår hjälp bokar vi tid för ett möte där du träffar våra Kund- och personalansvariga. Om du vill kan vi komma hem till dig för ett möte, annars är du varmt välkommen till vårt kontor.
Tillsammans går vi igenom ditt totala hjälpbehov för en utförlig beskrivning att bifoga ansökan till Kommunen eller Försäkringskassan.
För att styrka ditt behov av personlig assistans kommer du att behöva läkarintyg och gärna en ADL-bedömning som görs av en arbetsterapeut. Andra intyg som styrker ditt behov kan också vara till hjälp. Sådana intyg skulle kunna vara beskrivningar från personal i skolan eller på korttidsboende.

Möte

När kommunen och/eller Försäkringskassan fått din ansökan kommer de att boka ett möte för hembesök för att tillsammans med dig gå igenom ditt hjälpbehov.
Om du vill är vi med på detta möte som ett stöd för dig.

Besked

Försäkringskassan har som mål att du ska få ett beslut inom 120 dagar från att din ansökan kommit in. Det kan dock ta längre tid.
En ansökan till kommunen ska behandlas skyndsamt. Du kan vänta dig besked inom ett par månader.

Beslut om personlig assistans

Om du beviljas personlig assistans bestämmer du själv hur du vill lägga upp din assistans utifrån ditt beslut. Vi hjälper dig att annonsera, anställa och introducera assistenter och arbetsledare.

 

Kontakta oss så när du har frågor om personlig assistans