Kontakta mig
Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig så snart vi kan.
Därför ser vi alltid till barnets bästa i utformningen av den personliga assistansen. Vi arbetar för att assistansen utformas på ett sätt så att barnets växande och frigörelse främjas. Vi tycker också det är viktigt att ge barnet relevant information, lyssna på barnet och ta hänsyn till barnets åsikt i utformningen av den personliga assistansen.
2011 infördes ett särskilt barnperspektiv i LSS-lagstiftningen. Barnperspektivet syftar till att ge barn med personlig assistans möjlighet att utifrån sin ålder och mognad ges en högre grad av delaktighet och medbestämmande i utformningen av sin personliga assistans.
För att mina personliga assistenter bättre ska förstå hur jag vill ha det, måste de veta hur och på vilket sätt jag vill och kan berätta om mina önskningar.
Vår grundtanke är att barnets närstående och assistenter är de som är experter på barnet och assistansuppdraget. Vi har utifrån den tanken tagit fram ett arbets- och utbildningsmaterial som är utformat så att barnet, barnets vårdnadshavare och barnets personliga assistenter tillsammans är med och formar den personliga assistansen.
Materialet är utformat som en workshop i två delar och målsättningen är att utbilda och anpassa personalens kompetens i sitt arbete med barnet. Barnet kommer i och med sitt deltagande också få relevant information och barnets åsikter kommer att lyssnas på och tas hänsyn till i utformningen av assistansen.
Båda delarna leds av arbetsledaren. Första delen består av frågor som diskuteras och besvaras av barnet och barnets vårdnadshavare.
Svaren från första delen av workshopen ligger sedan till grund för andra delen av workshopen. I den andra delen är assistenterna med och lär sig om hur barnet vill att assistansen ska utformas och på viket sätt de bäst kan kommunicera och stödja barnets utveckling. Diskussionen kommer att tydliggöra ansvarsfördelning mellan barnet, vårdnadshavaren och assistenterna.